حفصة
10-22-2007, 05:56 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الشيخ أبو إسحاق الحويني يشرح أسباب الخلل في شريط فيديو من إحدى محاضراته
http://www.sendspace.com/file/h0i6tz (http://www.sendspace.com/file/h0i6tz)
يقول الشيخ ابو إسحاق الحويني :
طيب نحن في مجتمع تسوده كثير من الأعراف المخالفة لدين الله عز وجل
السبب في كده أشياء كثيرة جدا
من أهمها سكوت أهل العلم عن البيان
ومداهنة العوام
ومش عايز يدخل مع العوام في مصادمات
( أنا ما بؤلكش شيل عصاية وللا شيل سيف او مسدس )
أنت ليس لك إلا هذا اللسان
فانطق بحق
ما عليك
( إللي يهتدي يهتدي واللي يروح في داهية يروح في داهية ، إنت هتعمل إيه ؟)
الله عز وجل قال للنبي صل الله عليه وسلم : { فذكر إنما أنت مذكر لست عليهم بمسيطر }
وطبعا الكلام ده كان في المرحلة المكية
لكن بعد ما صار له دولة بئى له حق إيه ؟ حق إقامة الحدود والتعزير وإلى آخره
لكن أنا بتكلم في ناس ليس لهم هذا الحق
ما لهوش حق انه يمسك واحد يجلده وواحد يضربه وواحد يقيم عليه حد
ما يدخلش في خناقة مع حد ..لأ
كلامنا في رجل لا يملك غير لسانه
يبئى كل الآيات المكية التي نزلت على رسول الله صل الله عليه وسلم هي في حق هؤولاء
{ فذكر إنما أنت مذكر لست عليهم بمسيطر }
{ وما على الرسول إلا البلاغ }
خلاص !
لكن أنا أبلغ .. إنما كونه يهتدي .. ما يهتديش .. دي مش شغلتي ليس علي هداهم
لكن اقول قولا صحيحاً
النهارده مثلاً
هل النهارده لما نحب ندفن ميت نعزف الموسيقى العسكرية ؟
الكلام ده من شعائر الإسلام عندنا ؟
إيه معنى يبئى موجود عِمَمْ في هذا المكان ( مثلا يعني )؟
إيه الموضوع ؟
هذا ضد ما انزل الله على رسوله !
وضد ما قاله النبي صل الله عليه وسلم !
لا يمتري أحد عنده ألف باء في المسألة دي
طيب دي حصلت إزاي ؟!!
فنحن نقول الأعراف التي سادت ديار المسلمين وانتقلت ( جت لنا من عند الكفرة )
إيه السبب في إنتشارها ؟
أسباب كثيرة
من أهمها وأخطرها مداهنة أهل العلم للعوام
أهل العلم قد أخذ الله عليهم الميثاق
{ قد أخذ الله ميثاق الذين أوتوا الكتاب لتبيننه للناس ولا تكتمونه }
وقد صح عن النبي صل الله عليه وسلم أنه قال كما في حديث أبي هريرة :
[من سُـئِلَ عن علم فكتمه ألجمه الله بلجام من نار يوم القيامة]
وفي حديث أسامة إبن زيد في الصحيحين قال صل الله عليه وسلم
وهو يتكلم عن العالم الذي يفعل بخلاف ما يقول
ويقول بخلاف ما يفعل
[ يــُـجَــاءُ بهذا الرجل فتندلق أقتابه من دبره ]
( مصارينه تنزل )
[ويدور حولها كما يدور الحمار في الرحى ]
الكلام ده مش كده على الأرض ولا تحت الشمس ! ده في جهنم يعني !
[ فليلتف حوله أهل النار : ما لك يا فلان ؟ ألم تكن تأمرنا بالمعروف وتنهانا عن المنكر ؟
يقول : نعم كنت آمركم بالمعروف ولا آتيه وأنهاكم عن المنكر وآتيه ]
فكتمان العلم هذا جريمة
التزوير بئى !
تزوير العلم جريمة لا تقل عن الكتمان
الكلام في دين الله عز وجل بجهل لا يعذر المتكلم
مهما قال !
أنا إهتدى على إيدي ناس كتير ...
أنا يا ما ناس كانوا كذا وبئوا كذا ...
هذا ليس بعذر
هذا ليس بعذر
لا يحل ان يتكلم في دين الله إلا من هو عالم بما يقول
( أنا مش هئول بئى عالم بالدين كله لأ )
العلم بيتجزء والإجتهاد بيتجزء
يمكن أن يكون المرء مجتهداً في مسألة ومقلداً في مسألة أخرى
خلاص !
لكن المسألة التي يتكلم فيها ينبغي أن يكون عالماً بها
زي الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر
قبل ما تأمر بالمعروف تكون عارف المسألة إللي إنت بتتكلم فيها صح
( مذاكرها )
واحد قال لك طيب تنكر دي ؟
قول له مش مذاكر أنا أعرف دي بس.
خلاص يبئى أنا أنكرت مسألة وتركت أخرى لأني مش عالم بها
إذن العلم يتجزء كما أن الإجتهاد يتجزء
المهم لا يتكلم المرء في دين الله عز وجل إلا وهو عالم بالمسألة التي يتكلم فيها
أسهل حاجة في الدنيا إن يبئى عندك لسان ومن شدة الكلام ممكن تبكي
وانا اعرف ناس كانوا بيقولوا لي يعني لما نسمع الموسيقى نبكي نبكي من تأثير الموسيقى علينا
إذن مسألة أن النفس تكون شفافة دي مسالة يمكن أن تكون محمودة ويمكن أن تكون مذمومة !
العلم مر وصعب
وانت عشان تحرر مسألة فرعية واللا تدرس أصول حتطلع عينك وحتسف التراب
والمسألة مش سهلة ولا بسيطة
عشان كده تَـنَـكـَبَ هؤولاء طلب العلم
ولا يعرف لواحد منهم أنه جلس عند عالم وتعلم ..أبداً !!
إنما هو رجل كان جاي من أفناء الناس
من عرض الطريق
رق قلبه للإسلام
إهتدى على يدي أحد الدعاة
بيعرف يوصل الكلام
قعد على كرسي
وتكلم ..
خلاص !
كده بئى داعية !
ونفس الكلام موجود عند بعض الفنانات
يعني أنا لما كنت بروح القاهرة زمان
فحضرت مجلس ، حضر فيه واحد من الفنانين المعتزلين
فقالوا لي ده زوجته جوى بتدي درس للأخوات
قلت له تدي درس إيه يعني ؟
قال درس علم
قلت يعني هي الشهرة لازم نفضل فيها على طول ؟
واحنا بنلبس القصير ونمثل والكلام ده لازم نبئى تحت الأضواء
أول ما خلاص .!!. الناحية التانية برده لازم أبئى نجم ؟!
إزاي الكلام ده ؟!
في نوع من الآفات الموجودة
وطبعا الناس النساء والكلام ده نفسهم يقعدوا مع الفنانة دي !
تسرد قصة علم
واللا حتقول علم
لا بس
هنقعد مع بعض ونبئى إيه كده مع بعض ونعرف تاريخها بئى
واعزمها وادعوا بئى
كل نساء الحي
تعالوا أحسن فلانة عندي النهارده وحتدي درس
هي المسالة لا تعدوا أن تكون هكذا
ده إنسان طالع من مستنقع لسه أول أمبارح !
لسه بينظف نفسه !
يقعد إزاي مكان أهل العلم ؟!!!
لا .. لا ..العلم ..لا
العلم صعب ..
صعب ..
ويذل صاحبه فعلاً
عشان كده تجد من تعلم حقاً تلاقيه مناخيره مكسورة
.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الشيخ أبو إسحاق الحويني يشرح أسباب الخلل في شريط فيديو من إحدى محاضراته
http://www.sendspace.com/file/h0i6tz (http://www.sendspace.com/file/h0i6tz)
يقول الشيخ ابو إسحاق الحويني :
طيب نحن في مجتمع تسوده كثير من الأعراف المخالفة لدين الله عز وجل
السبب في كده أشياء كثيرة جدا
من أهمها سكوت أهل العلم عن البيان
ومداهنة العوام
ومش عايز يدخل مع العوام في مصادمات
( أنا ما بؤلكش شيل عصاية وللا شيل سيف او مسدس )
أنت ليس لك إلا هذا اللسان
فانطق بحق
ما عليك
( إللي يهتدي يهتدي واللي يروح في داهية يروح في داهية ، إنت هتعمل إيه ؟)
الله عز وجل قال للنبي صل الله عليه وسلم : { فذكر إنما أنت مذكر لست عليهم بمسيطر }
وطبعا الكلام ده كان في المرحلة المكية
لكن بعد ما صار له دولة بئى له حق إيه ؟ حق إقامة الحدود والتعزير وإلى آخره
لكن أنا بتكلم في ناس ليس لهم هذا الحق
ما لهوش حق انه يمسك واحد يجلده وواحد يضربه وواحد يقيم عليه حد
ما يدخلش في خناقة مع حد ..لأ
كلامنا في رجل لا يملك غير لسانه
يبئى كل الآيات المكية التي نزلت على رسول الله صل الله عليه وسلم هي في حق هؤولاء
{ فذكر إنما أنت مذكر لست عليهم بمسيطر }
{ وما على الرسول إلا البلاغ }
خلاص !
لكن أنا أبلغ .. إنما كونه يهتدي .. ما يهتديش .. دي مش شغلتي ليس علي هداهم
لكن اقول قولا صحيحاً
النهارده مثلاً
هل النهارده لما نحب ندفن ميت نعزف الموسيقى العسكرية ؟
الكلام ده من شعائر الإسلام عندنا ؟
إيه معنى يبئى موجود عِمَمْ في هذا المكان ( مثلا يعني )؟
إيه الموضوع ؟
هذا ضد ما انزل الله على رسوله !
وضد ما قاله النبي صل الله عليه وسلم !
لا يمتري أحد عنده ألف باء في المسألة دي
طيب دي حصلت إزاي ؟!!
فنحن نقول الأعراف التي سادت ديار المسلمين وانتقلت ( جت لنا من عند الكفرة )
إيه السبب في إنتشارها ؟
أسباب كثيرة
من أهمها وأخطرها مداهنة أهل العلم للعوام
أهل العلم قد أخذ الله عليهم الميثاق
{ قد أخذ الله ميثاق الذين أوتوا الكتاب لتبيننه للناس ولا تكتمونه }
وقد صح عن النبي صل الله عليه وسلم أنه قال كما في حديث أبي هريرة :
[من سُـئِلَ عن علم فكتمه ألجمه الله بلجام من نار يوم القيامة]
وفي حديث أسامة إبن زيد في الصحيحين قال صل الله عليه وسلم
وهو يتكلم عن العالم الذي يفعل بخلاف ما يقول
ويقول بخلاف ما يفعل
[ يــُـجَــاءُ بهذا الرجل فتندلق أقتابه من دبره ]
( مصارينه تنزل )
[ويدور حولها كما يدور الحمار في الرحى ]
الكلام ده مش كده على الأرض ولا تحت الشمس ! ده في جهنم يعني !
[ فليلتف حوله أهل النار : ما لك يا فلان ؟ ألم تكن تأمرنا بالمعروف وتنهانا عن المنكر ؟
يقول : نعم كنت آمركم بالمعروف ولا آتيه وأنهاكم عن المنكر وآتيه ]
فكتمان العلم هذا جريمة
التزوير بئى !
تزوير العلم جريمة لا تقل عن الكتمان
الكلام في دين الله عز وجل بجهل لا يعذر المتكلم
مهما قال !
أنا إهتدى على إيدي ناس كتير ...
أنا يا ما ناس كانوا كذا وبئوا كذا ...
هذا ليس بعذر
هذا ليس بعذر
لا يحل ان يتكلم في دين الله إلا من هو عالم بما يقول
( أنا مش هئول بئى عالم بالدين كله لأ )
العلم بيتجزء والإجتهاد بيتجزء
يمكن أن يكون المرء مجتهداً في مسألة ومقلداً في مسألة أخرى
خلاص !
لكن المسألة التي يتكلم فيها ينبغي أن يكون عالماً بها
زي الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر
قبل ما تأمر بالمعروف تكون عارف المسألة إللي إنت بتتكلم فيها صح
( مذاكرها )
واحد قال لك طيب تنكر دي ؟
قول له مش مذاكر أنا أعرف دي بس.
خلاص يبئى أنا أنكرت مسألة وتركت أخرى لأني مش عالم بها
إذن العلم يتجزء كما أن الإجتهاد يتجزء
المهم لا يتكلم المرء في دين الله عز وجل إلا وهو عالم بالمسألة التي يتكلم فيها
أسهل حاجة في الدنيا إن يبئى عندك لسان ومن شدة الكلام ممكن تبكي
وانا اعرف ناس كانوا بيقولوا لي يعني لما نسمع الموسيقى نبكي نبكي من تأثير الموسيقى علينا
إذن مسألة أن النفس تكون شفافة دي مسالة يمكن أن تكون محمودة ويمكن أن تكون مذمومة !
العلم مر وصعب
وانت عشان تحرر مسألة فرعية واللا تدرس أصول حتطلع عينك وحتسف التراب
والمسألة مش سهلة ولا بسيطة
عشان كده تَـنَـكـَبَ هؤولاء طلب العلم
ولا يعرف لواحد منهم أنه جلس عند عالم وتعلم ..أبداً !!
إنما هو رجل كان جاي من أفناء الناس
من عرض الطريق
رق قلبه للإسلام
إهتدى على يدي أحد الدعاة
بيعرف يوصل الكلام
قعد على كرسي
وتكلم ..
خلاص !
كده بئى داعية !
ونفس الكلام موجود عند بعض الفنانات
يعني أنا لما كنت بروح القاهرة زمان
فحضرت مجلس ، حضر فيه واحد من الفنانين المعتزلين
فقالوا لي ده زوجته جوى بتدي درس للأخوات
قلت له تدي درس إيه يعني ؟
قال درس علم
قلت يعني هي الشهرة لازم نفضل فيها على طول ؟
واحنا بنلبس القصير ونمثل والكلام ده لازم نبئى تحت الأضواء
أول ما خلاص .!!. الناحية التانية برده لازم أبئى نجم ؟!
إزاي الكلام ده ؟!
في نوع من الآفات الموجودة
وطبعا الناس النساء والكلام ده نفسهم يقعدوا مع الفنانة دي !
تسرد قصة علم
واللا حتقول علم
لا بس
هنقعد مع بعض ونبئى إيه كده مع بعض ونعرف تاريخها بئى
واعزمها وادعوا بئى
كل نساء الحي
تعالوا أحسن فلانة عندي النهارده وحتدي درس
هي المسالة لا تعدوا أن تكون هكذا
ده إنسان طالع من مستنقع لسه أول أمبارح !
لسه بينظف نفسه !
يقعد إزاي مكان أهل العلم ؟!!!
لا .. لا ..العلم ..لا
العلم صعب ..
صعب ..
ويذل صاحبه فعلاً
عشان كده تجد من تعلم حقاً تلاقيه مناخيره مكسورة
.